Žít zdravě

Člověk musí mít silnou vůli a chce to určitou dávku sebekázně. Žít zdravě je pro někoho jen dočasná záležitost.  Koncem roku si hodně lidí dává předsevzetí. Po svátcích, kdy do těla dostali hromady bramborového salátu, řízků a cukroví chtějí začít hubnout.

Pro mnohé končí období diet, zdravé stravy a cvičení někdy mezi  prvním a posledním Lednem. Ti silnější se udrží někdy i do Února.

Další takové období nastává v létě. Lidé si začínají říkat, že by v plavkách mohli vypadat o něco lépe. V létě začíná tedy druhá vlna zdravé výživy a cvičení. Stejně jako v zimě, i v létě většina lidí zjistí, že po měsíci cvičení vypadají pořád stejně a vzdávají to.

Běh na dlouhou trať

Problém je v tom, že změna životního stylu je dlouhodobá záležitost. Nejsou to měsíce, ale roky dodržování návyků. Trpělivost na podobné akce má málokdo. Od mojí kamarádky často slyším věty typu: “Já bych začala cvičit, ale kdybych výsledky viděla za pár dní.” Je jasné, že ne každý má silnou vůli, ale myslím, že silná vůle se dá v člověku vypěstovat.

Negativní přemýšlení

Dalším problémem je určitě to, že cvičení nebo zdravé jídlo často lidé berou jako práci, nutnost, starost nebo cokoli, co je rozhodně negativní. Pokud o tom někdo přemýšlí takto, musí změnit i způsob myšlení. Je pravda, že jsou dny, kdy se mi opravdu nechce jít cvičit, ale většinou beru cvičení jako zábavu. Ptáte se jak přestat o těchto věcech negativně přemýšlet? Začít můžete třeba tím, že přestanete říkat “Držím dietu.”. Zkuste místo toho říct: “Jím zdravě.”. Cítíte ten rozdíl?

Podpora okolí

Když bydlíte v domácnosti s někým dalším, je těžké dodržovat cokoli. Ostatní se tím nezabývají a chovají se pořád stejně. Oběd se vaří jeden a pro všechny členy domácnosti. Na svoji zdravou zeleninu s rýží brzy zapomenete. Ještě horší je, když lidé kolem vás zjistí, že jste začali cvičit a místo povzbuzování si o vás myslí, že jste se zbláznili.

Co se partnerů týče, je skvělé, když vám někdo v tom, co děláte fandí. Každý totiž potřebuje povzbuzovat. Každý fajn kluk nebo holka svoji druhou polovičku podporuje.

Jen módní záležitost

Jíst zdravě, cvičit a zachraňovat planetu je prostě cool. Někdo chodí do posilovny jen proto, aby se tam setkal s ostatními a nepřímo jim sdělil: “Hele, já taky chodím do fitka.” Důležité je dorazit ve značkovém oblečení a pak se fotit při každé návštěvě u zrcadla, aby i ostatní přátelé věděli, že žijete zdravě a proto jste cool, moderní, pokrokoví a tak.

10707152_1575315892687950_1376451441_n
Jasně, taky se při cvičení umím vyfotit.

Chce to motivaci

Dosáhnout něčeho dlouhodobějšího je náročné. Motivace může hodně zjednodušit vaše snažení. Já sám jsem se rozhodl cvičit především kvůli bolesti zad a myslím, že bez motivace bych nikdy ani nezačal. Je totiž pohodlné nic nedělat.

Moje práce vyžaduje sedět několik hodin u počítače. Vysedávání celý den u počítače není pro člověka přirozená pozice. Začíná to bolestí zad a ani nechci myslet na to, kde to končí. Ještě, než jsem začal cvičit mě občas bolela záda. Cvičením jsem se dostal do formy a díky tomu se mohu opět soustředit na práci.

Mojí hlavní motivací bylo tedy to, že jsem chtěl skoncovat s některými zdravotními problémy. Výsledky jsem viděl poměrně brzy a to mě povzbudilo. Když už jsem s cvičením začal, netrvalo dlouho a začalo mě to bavit. Z občasného protažení jsem se dostal k tomu, že cvičím třikrát nebo čtyřikrát týdně a mám doma posilovnu.

Závěrem bych chtěl říct, že předtím, než se pustíte bezhlavě do zlepšení svého životního stylu, musíte si uvědomit, že to nebude zadarmo. Musíte zaplatit mnoho času a to nejen za samotné cvičení. Musíte poznat také to, jak funguje vaše tělo. Strávil jsem několik dní tím, že jsem si jen četl o tom, jak správně jíst nebo cvičit.  Hodně jsem se toho také naučil od Tomáše Lukáše, který na Youtube publikuje videa, kde radí jak cvičit a jíst.

Říká se, že 80% úspěchu je v jídle a zbývajících 20% je cvičení. Věnovat se musíte obojímu. Pokud dopředu víte, že nezvládnete alespoň třikrát týdně cvičit po dobu jedné hodiny, nemá cenu s tím ani začínat. Buď makejte, nebo tím neztrácejte čas.

Článek můžete sdílet:

Napsat komentář