Přednáška “Můžeš podnikat”

Už několikrát jsme měli ve škole přednášky od lidí z úřadů nebo různých firem. Většinou to nebylo moc zábavné. Naposledy jsem byl na přednášce lidí z OVB. Už předem jsem tušil, jak lidé z OVB vydělávají peníze a přesto jsem na přednášku dorazil. Byla to chyba. Nešlo vlastně ani tak o přednášku jako spíš o naverbování pár blbců, kteří se přidají na palubu jejich letadla. Naštěstí se u nás na škole nikdo takový nenašel. Jediné pozitivum, které plynulo z účasti na přednášce bylo získání propisky zdarma. Nakonec vlastně tu propisku ani nepoužívám, protože se s ní na veřejnosti stydím psát. Je na ní logo OVB.

Na dnešek jsme ve škole měli ohlášenou přednášku “Můžeš podnikat”. Nic víc nám k tomu nikdo neřekl. Hodně jsem se rozmýšlel, jestli se mám přednášky účastnit, protože jsem očekával další nábor do letadla. Rozhodl jsem se, že dorazím a pokud se přednášející představí jako člověk z OVB, Partners nebo podobných institucí, odejdu si raději do knihovny číst nebo si zajdu na oběd.

muzespodnikat

Projekt muzespodnikat.cz

Ihned potom, co se oba přednášející představili, jsem se zaradoval, že jde o podnikatele, kteří nemají nic společného s úřady ani finančními institucemi. Jmenovali se Pavel Komárek a Jaroslav Řasa. Mojí maximální pozornost si získali, když se zmínili, že podnikají v oboru IT. Od té chvíle jsem doslova hltal každé jejich slovo. Oba se s námi podělili o své příběhy a co pro mě bylo nejdůležitější i o začátky svého podnikání. Sám jsem začal podnikat asi před rokem a zkušenosti velkých podnikatelů pro mě mají velkou hodnotu. Vždy se soustředím hlavně na začátek podnikání. Informace o tom, jak řídit již rozběhnutou větší firmu mi jsou zatím skoro k ničemu. Nejdříve musím tu firmu vybudovat.

Přednáška “Můžeš podnikat” byla hodně aktuální, protože se v ní zmínili i o příběhu Tomáše Vejmoly, který se teprve před měsícem dostal více na veřejnost. Kromě Tomáše a jeho křížal prezentoval Pavel Komárek také příběhy kluků z mixit.cz nebo slevomat.cz Tomáše Čupra.

Nemohu říci, že bych se dozvěděl něco naprosto převratného, ale z přednášky mi vyplynulo, že většina toho, co pro podnikání dělám, dělám dobře a jdu správnou cestou. To, v čem jsem se podle Pavla Komárka a Jaroslava Řasy zmýlil bylo to, že jsem si stejně jako ostatní mí spolužáci myslel, že všichni zákazníci v dnešní době hledají především nízkou cenu. Jako dobrý příklad uvedli firmu Apple, která je mi blízká. V dnešní době jsou už lidé ochotni si za kvalitu zaplatit. Dříve to tak nebylo. Samozřejmě jsou i určité druhy zboží a služeb, kde zákazníci hledají nejnižší cenu. Jde například o pohonné hmoty nebo zboží, které se nakupuje často.

Počet prodejů iPhonů v hodnotě 16 000 Kč dokazuje, že lidé peníze mají a jsou ochotni je utratit za špičkové zboží nebo služby. Utratí je ale opravdu jen za to nejlepší. Peníze vždy bere jen vítěz. Když si například vybíráte nový telefon, který si koupíte, seřadíte si favority a vítěze si koupíte. Znamená to, že výrobce, jehož telefon jste zařadili na druhé místo nedostane ani korunu. Z toho plyne, že v podnikání se musíte snažit být vítězem. Na druhé místo se nehraje.

Jedna z věcí, která se mi dnes potvrdila bylo to, že podnikatel by měl mít odvahu a také drzost. Drzost v tom smyslu, že podnikatel musí působit profesionálně i v případě, že svůj výrobek nebo službu dělá v garáži na koleni. Pobavilo mě, když Jaroslav Řasa vyprávěl o tom, jak založili svojí první kancelář pro vývoj softwaru v malé místnosti u známých, kde měl jeden počítač a stůl. Malá místnost byla uvnitř nějaké menší vily. Ve chvíli, kdy ho chtěli navštívit jeho první zákazníci zaplatil známým na ten den hotel, od kamarádů, kteří měli počítače si je na ten den vypůjčil a tvářil se, že má velkou firmu ve vile plné počítačů se spoustou místností. To je přesně ta drzost a odvaha, o které jsem mluvil.

Na motivační přednášce samozřejmě nemohl chybět citát. Hodně mě zaujal ten od Henryho Forda: „Kdybych měl posledních pět dolarů, tak tři z nich věnuji na reklamu.“ Zmínil ho Pavel Komárek, když mluvil o tom, že v začátcích jeho podnikání neměli zákazníky. Investovali tedy do reklamy a vše se obrátilo k lepšímu.

Celá přednáška byla vedena tak, aby nás motivovala a dodala nám energii na rozjetí nebo rozvíjení vlastního nápadu. Musím uznat, že mě energii opravdu dodala.

Tato přednáška proběhla v rámci projektu muzespodnikat.cz.

Napsat komentář