Pár tipů pro podnikatele

Na naší škole se učíme asi jako všude jinde plno nezajímavých věcí, které nikdy nebudeme mít možnost použít. To se ovšem nedá říct o předmětu “Marketing služeb”. Tento předmět máme jen dvakrát týdně a na konci semestru z něj ani nemáme zkoušku. Asi si někdo myslí, že je to jeden z těch méně důležitých předmětů. Já marketing služeb beru jako ten nejzajímavější předmět a myslím si, že si z něj odnesu opravdu hodně. O některé své poznámky z přednášek se s vámi podělím v tomto článku.

Útok slevou

Představte si situaci, kdy koupíte pro svůj obchod s elektronikou tiskárnu. Koupíte ji za 800 Kč od svého dodavatele. Na internetu se dá pořídit od 1 200 Kč. Tiskárnu vystavíte na dobře viditelné místo a umístíte cenovku 2 500 Kč. Za tuto cenu si ji samozřejmě nikdo nekoupí, ale s tím počítáte. (Pokud si ji někdo koupí i za tuto přemrštěnou částku, bod pro vás)

Po dvou nebo třech měsících cenovku přeškrtnete. Důležité je, aby původní cena byla stále čitelná. Vedle původní ceny umístíte novou cenovku: 1 500 Kč a velkým písmem napíšete magické slovo “SLEVA 40%“. Můžete použít i “UŠETŘÍTE 1 000 Kč“. Tiskárnu v tuto chvíli prodáváte se ziskem 700 Kč a oproti konkurenci jste o 300 Kč dražší. Pokud zákazník nepoužívá srovnávače zboží (heureka.cz, zbozi.cz), nebo se v cenách tiskáren orientuje jen zběžně – máte vyhráno.

Baťovské ceny

Méně zákeřnou metodou je použití takzvaných Baťovských cen. Vysvětlím velmi krátce myšlenku. Například místo nastavení ceny na 100 Kč ji nastavíte na 99 Kč. Jednoduché. Psychologicky to prý na lidi opravdu působí a s cenou 99 Kč dosáhnete větších prodejů než s rovnou stokorunou. Určitě všichni tento trik znáte, tak se o něm více rozepisovat nebudu.

Rozsah sortimetu

Čím více zboží nabízíte, tím více zákazníků máte šanci získat. Každý chce něco jiného a pokud se zaměříte pouze na málo výrobků, někteří zákazníci nakoupí u konkurence. Zhruba takto nám to o marketingu služeb bylo řečeno. Nevím, jestli s tím souhlasit. Na jednu stranu si myslím, že na tom něco bude, ale pokud se podívám například na firmu Apple, tak ta jde úplně opačnou cestou. Nabízí jen velice omezené množství druhů zboží a soustředí všechny své síly do těchto několika málo výrobků. Výrobky jsou kvalitnější a firma má méně nákladů protože nemusí vyvíjet, skladovat a propagovat tolik druhů zboží. Vytvoří dva počítače. Jeden pro běžné uživatele a druhý pro profesionály. Jak je vidět z jejich prodejů, tak to stačí.

Péče o zákazníky

Kolikrát se vám stalo, že jste si koupili televizi a po roce se vás firma, která vám ji prodala zeptala, jak jste s televizí spokojeni? Ani jednou? Některé firmy to opravdu dělají. Sám jsem se začal svých zákazníků pro které tvořím webové stránky ptát, jestli jsou s chodem stránek spokojeni a jestli nepotřebují někde něco poupravit nebo s něčím poradit. Cílem marketingu je totiž hlavně udržet si stávající zákazníky. Získávat nové je mnohem nákladnější a obtížnější. Velice dobrou péči o zákazníky má například česká firma Blueboard.cz s.r.o.

 

2 komentáře u „Pár tipů pro podnikatele“

  1. Dobrý článek! Je vidět, že VOŠ Čáslav si drží svojí laťku! Jsem rád, že studenti (a budoucí absolventi) dělají této škole dobré jméno.

    P.S.: Pěkný design, WordPress mě sice nikdy neoslovil (upřednostňuji Joomlu), ale v tvém podání je to jiná káva! :-)

    Odpovědět
  2. Pěkný článeček.

    Co se “Baťovských cen” týče bych rád dodal, že se nehodí pro každé zboží. Pokud se budete zabývat prodejem luxusního zboží s touto taktikou zřejmě neuspějete.

    Odpovědět

Napsat komentář